Pazar, Nisan 26, 2009

İçimizdeki Rockstar Müzik Endüstrisini Canlandırdı…

Son zamanların en popüler konsol oyunları plastik gitarları, elektronik davul seti ve mikrofonları ile, üç beş genç veya genç ruhluyu bir anda rockstar gibi hissettiren, Guitar Hero ve Rockband gibi müzik grubu oyunları. Bu oyunlar öylesine popüler oldu ki, eskiden karaoke klübü olarak iş yapan mekanlar bu ekipmanlardan edinip, tek başına şarkı söylemekten daha az utanç verici olan grupça hem çalıp he söylemeyi mümkün kılan bu konsol oyunlarını müşterilerine sunar oldular. Her yaş ve her cinsiyetten oyuncuları kendine çeken bu fenomen ayrıca ekonomik krizden ve korsan kopyalamadan çok fena şekilde etkilenmiş müzik ve eğlence piyasasına da yeniden hayat verdi.
İstatistiklere bakınca çok ilginç sonuçlar, çok şaşırtıcı rakamlar ortaya çıkıyor.Guitar Hero serisi çıktığından beri 25 milyon adet satmış, Rockband ise 10 milyon adet.2007 senesinde Guitar Hero ve Rockband oyunlarının toplam satış rakamı 1.9 milyar dolar! Aynı sene dünyada satılan tüm yazılımın %16 sını oluşturan bu rakam global ekonomik krize rağmen oluşmuş bir satış rakamı.
Olayın tamamının oyunların satışı ile de olayın sonlanmıyor olması, oyun üreticilerine ve müzik içeriğinin telif hakkı sahiplerine sabit ve kesintisiz bir gelir kaynağı oluşturuyor. Oyunlar içlerinde belli sayıda şarkı ile geliyorlar. Ancak bu şarkılara ek olarak oyun içerisine entegre edilmiş online bir katalogdan yeni şarkılar veya popüler sanatçı ve grupların tam albümlerini satın almak mümkün. Ayrıca bu parçalar kopyalanıp korsan halde satılabilir bir yapıda değil.
Geçmişten güncele oldukça çeşit içeren bu kataloglardan satılan parçaların arasında örnek olarak Motley Crue’nun şarkılarının oyun içi satış adetleri, aynı parçaların iTüneş gibi dünyanın en popüler elektronik müzik mağazası satış adetlerinin 5 kat üzerinde.
Ayrıca, adı sanı pek duyulmamış, veya 80 li yıllarda popüler olmuş ve günümüzde popülerliğini yitirmiş bir çok sanatçı ve grubun şarkıları tekrar satar hale geldiler. Dragonforce grubunun bir şarkısının 2007 yılında piyasaya çıkan Guitar Hero III’un içerisinde yer almasının ardından eski albüm satışlarında %126’lik bir artış gerçekleşmis. Aeorsmith grubu, kendi isimlerini taşıyan ve içerisinde eski-yeni 41 parçalarının olduğu Guitar Hero oyunun satışından, en son ablümlerinin satışına göre tam 3 kat daha fazla satış adedi yakalmış.
Gene Dragonforce grubunun bir şarkısını Guitar Hero oyununun gitarı ile çalan bir çocuğun videoşu, popüler video paylaşım sitesi olan Youtube’da 11 milyon izleyiciye ulaşırken aynı şarkının orjinal video klibi henüz1 milyon izleyiciye bile ulaşabilmiş değil.
Benzer şekilde, normalde ismini bile duymuş olduğuna şaşıracağınız bazı sanatçıların ölümlerinden veya isimlerinin unutuluşunun üzerinde yıllar geçtikten sonra genç popülasyon arasında meşhur ve popüler olması oldukça ilginç. Bir anda haftada 25 ile 100 adet arasında satılan bu parçalar 1000’li satış adetlerine ulaşıyor. Bu tabii ki elektronik veya CD formatında albüm satışlarına da yansımış vaziyette.
Bundan birkaç sene önce Napster üzerinde korsan olarak şarkılarının dağıtılmasına karşı olarak elektronik müzik formatına ve bunun korsan kopya dağıtımına kolaylık sağlıyor olmasına savaş açan ve Napster’in kapanmasına neden olan Metallıca bile, en son albümleri olan Death Magnetic’I albümle eş zamanlı olarak Guitar Hero oyunu için de çıkardı. Ayrıca geçtiğimiz ay kendilerine adanmış Guitar Hero: Metallıca oyunu da piyasaya çıktı. Eski ve yeni albümlerinden birçok parça içeren bu oyun sayesinde Metallıca’nin 80 lerdeki parçları da, daha o günlerde doğmamış olan oyuncular arasında da oldukça popüler oldu.
Ayrıca bu oyunların sağladığı bir ilginç fayda daha var: Birçok genç, bu tür oyunların popülerliği ardından gerçek bir enstrüman çalmayı öğrenmeye niyet ediyor. İngilterede 18 yaş ve altında olup en az son üç aydır bu tür konsol oyunlarından oynayan 6 milyon genç üzerinde yapılan bir araştırmaya göre bunların yaklaşık 2 milyonunun gitar veya benzeri bir enstrüman çalmaya ilgi duymaya başladığı görülüyor.
Kısaca, global krize rağmen, daha önce hiçkimsenin on görmediği böyle bir platformda, hiç umulmadık bir şekilde bir sektöre yeniden kan ve can kazandırılmış oldu. Global network altyapısının artık kanıksanmış olması, buralarda yapılan ticaretin artık norm haline gelmiş olması vs. gibi bir çok şeyin de sayesinde müzik endüstrisinin veya plak şirketi patronlarının akıllarının kenarından bile geçmeyeceği bir alanda -dinlemek için bile değil, çalıyor gibi yapmak için- binlerce milyonlarca şarkı, bir çok unutulmuş sanatçının eseri, genç yaşlı demeden bir anda tekrar şu yüzüne çıkmış ve sahiplerine para kazandırır hale gelmiş oldu.
21. yüzyılın kitap, müzik ve filmin elektronik olarak dağıtıldığı bu döneminde, orjinal ve dokunulmamış bir pazar yakalayarak buradan bu zor zamanlarda bile böyle bir başarı yakalayan oyun geliştiricelere şapka çıkarıyorum. Bu örneği baz alarak, daha yapılacak çok şey olduğunu, çok ilginç iş modelleri ve ürünleri göreceğimiz günlerin yakında olduğunu bilmek insana ümit veriyor.

Hiç yorum yok: