Salı, Temmuz 27, 2010

Cloud ve Bilgisayar Oyunlari

Her türlü fiziksel medyaya iki tür bakilabilir, kimilerine göre luzumsuz kutular diskler, kitaplar yığını olarak görünen, diğerlerine gurur duyulacak bir koleksiyon, bir ömür emek verilmiş bir uğraş olarak görünebilir. Diğer bir taraftan bu tür medyanın dijital versiyonu çoğunlukla bir sabit diskin üzerinde veya bir data center’ın içerisinde gömülü duruyor ve her an erişilebilir vaziyette bekliyor. Hiçbir fiziksel yer kaplamıyor, toz toprak toplamıyor.

Dijital download, uzun süredir müzik, video, kitap ve dergide oldukça yaygın. Özellikle taşınabilir dijital müzik ve video çalarlar yaygınlaştıkça, ağırlıklı norm, bu tür medyanın dijital tüketilmesi yönünde gelişmişti. Tablet formundaki cihazların piyasaya sunulması ile dergi, kitap türü medyalar da bu platformda dijital olarak download edilip tüketilmeye başlandı. Esasında çok uzun süredir hem dergiler hem de kitaplar dijital olarak sunuluyor olsa da bunu bir PC’nin ekranından okumak tüketicinin doğal alışkanlıklarının dışında olduğundan bu medya, müzik ve videoya göre daha geç yaygınlaşma şansı bulmuştu.

PC ve konsol oyunlarında da durum pek farklı değil. 80’li yıllarda kartuş ve kasetler üzerinde başlayan oyun medyası 90’larda CD’lere, takip eden yıllarda ise DVD-Rom ve BD Disklere taşındı. Kutuların üzerindeki görseller 80’li yıllarda oyunun kendinin sunduğu görsellerden daha güzel iken günümüzde oyunların sunduğu görseller foto gerçekçi sayılabilir. O zamanlarda bu kutuların koleksiyonunu yapanlar, bunları gururla sergilerlerdi. Bugünkü trend ise online platformlar üzerinden download’a kaymaya başladı. Bu durumun çok bariz göstergeleri var. Oyun konsollarının üzerinde –Nintendo’nun Wii’si dışında- gelen disklerin hepsi yıllar içerisinde 20GB’lardan 250GB’lara çıktı. Bunun bu şekilde gerçekleşmesi dijital medyanın getiridiği kolaylıkların artmasından dolayı olduğu aşikar. Bütün oyun yamalarının otomatik olarak yüklediği, özellikle online oynanan çok-oyunculu oyunlarda herkesi aynı versiyonda tutabilmesi açısından çok büyük kolaylık. Ayrıca savegame’lerin cloud’da saklanabiliyor olması kullanıcıların konsol veya PC bağımsız olarak oyunlarına kaldıkları yerden devam etme şansı veriyor. Ofiste başladığı bir oyuna evde devam edip sonra da yazlıkta bitirmek bu şekilde mümkün olabiliyor.

Oyun konsollarından en popülerleri olan Microsoft’un Xbox 360’ı ve eğlence devi Sony’nin Playstation 3’ü hem video ve müzik hem de tam sürüm oyun ve ekstra oyun içerikleri pazarladıkları online pazar platformlarına sahipler. Microsoft orjinal Xbox ile bu platformu kullanıcılar ile bir önceki nesil konsollarda tanıştırmış ve Sony yetişene kadar oldukça fazla yol almıştı. Halen de bu konuda Xbox Live platformu üzerinde daha fazla kayıtlı kullanıcıya sahip olarak daha önde sayılabilir.

Xbox Live Marketplace üzerinden tam sürüm Xbox oyunları satın almak bunlara yeni içerikler eklemek mümkün. Bütün içerik cihazın üzerindeki diskte saklanabiliyor ve birden fazla defa download edilebiliyor. Aynı yapı Playstation Networkde de mevcut. Hayatına 20GB diskler ile başlayan bu konsollar artık 250GBlık diskler ile geliyorlar ki kullanıcılar aldıkları yeni oyunlarını rahatlıkla depolayabilsinler. Ayrıca Sony oldukça popüler olan mobil oyun konsolu PSP nin üzerinde disk okuyucu bulunmayan PSP Go versiyonunu sadece dijital downloadlar üzerinden çalışır bir model olarak tasarlayıp piyasaya sundu ve bayağı da ilgi çekti.

Her geçen gün konsolların karşısında pay kaybettiği iddia edilse de PC oyun pazarı gene de gözardı edilemeyecek kadar büyük. Halen neredeyse her evde çeşitli amaçlar için birden fazla adette bulunan bu platform aynı zamanda harika bir oyun platformu. Zamanında oyun mağazalarında metrekarelerce raf alanı kaplayan PC oyunları artık yerlerini konsol oyunlarına bırakmış vaziyette. Ancak bu PC oyuncularının artık oyun oynamadıkları veya konsolları tercih ettikleri anlamına gelmiyor. Yapılan araştırmaya göre halen PCler açık ara ile tercih edilen oyun platformu olma konusunda önde. Bunun en büyük sebebi browser üzerinde çalışabilen, çabuk zaman geçirmeyi hedefleyen ve eğlenceli küçük flash ile geliştirilmiş oyunlar. Özellikle ofis ortamında stres atmak için tercih edilen bu küçük oyunlar öylesine popüler ki, hayatlarına bedava başlayan birçoğu artık ücretli olarak sunulacak kadar gelişmiş hale geldiler. Ayrıca sosyla ağlar üzerinde çalışan Facebook’un Farmville tipi oyunları PC’lerde hayatlarına başlayıp şimdi kendi başına uygulama olarak iPhone ve benzeri mobil platformlar için de geliştirildiler.

PC oyunları, geleneksel mağazalarda kaybettikleri alanları web üzerinde Steam gibi, Direct2Drive gibi, EBGAmes Downloads gibi platformlarda geri kazanmış durumdalar. (www.steam.com , www.direc2drive.com , www.ebgames.com) Steam platformu sayesinde normalde distributor bulması imkansız olan, hayatta raf alanı elde edemeyecek birçok basit ama çok eğlenceli oyun kendine vitrin fırsatı bulabiliyor. Reklam ve distributor bütçesi eksiklerinden dolayı piyasaya çıkması imkansız gözüken bu oyunlar bu platformlarda milyon dolar mertebesinde satış rakamlarına ulaşabiliyorlar. Steam platformu üzerinde milyon dolarlık satış rakamlarına ulaşan World of Goo isimli bir oyun buna en iyi örnek. Bağımsız bir geliştirici tarafından geliştirilen bu oyun bu platform sayesinde masrafsız bir dağıtım kanalı bulmus ve piyasada oyunlar 49 dolar mertebesinde satılır iken 19 dolarlık satış fiyatı ile bu başarıya ulaşmış.
Günün herhangi bir zamanında Steam platformu o an online olan oyuncuların sayısını gösteren bir indikatöre sahip ve bu rakam sürekli 1-2 milyon kullanıcı mertebesinde seyrediyor.
Sadece yeni oyunlar değil, raflardan yıllar once kalkmış, nostaljk değeri bulunan birçok klasik oyun da bu platformlar sayesinde tekrar kendilerine pazar bulmuş oluyor. Lucasfilm’in 90 yıllarda çok popüler olan Monkey Island serisi bu platformlarda tekrar ciddi satış rakamlarına ulaştılar.

Saygın bir pazar araştırması firması olan NPD grubun en büyük oyun pazarlarından biri olan A.B.D’de yaptığı bir araştırmaya göre 2009 yılında 23.5 milyon adet dijital formatta oyun satılmış. Bu sayıya kıyasla kutulu yani fiziksel medya üzerinde satılan oyun sayısı ise 21.5 milyon adet. bu iki grup özellikle konu bilgisayar/konsol oyunlarına geldiğinde neredeyse birbirine eşit. Trend ise çok bariz bir şekilde dijital platformların zaman içerisinde fiziksel medyayı tamamen yerindne edeceğini gösteriyor.
Önümüzdeki yıllarda, koleksiyonlarımız ile övünmek istiyor isek şimdiden disk yatırımları yapmaya başlamak gerekiyor diye düşünüyorum.

Hiç yorum yok: